Miljonifirma müünud eestlane lõi neli päeva hiljem veel võimsama ettevõtte (2)

Carl-Robert Puhm
, majandusajakirjanik
Copy
Pactumi tegevjuht Martin Rand satub Eestisse harva, kuid lubab seda viga tulevikus parandada.
Pactumi tegevjuht Martin Rand satub Eestisse harva, kuid lubab seda viga tulevikus parandada. Foto: Mihkel Maripuu

Martin Rand (40) võinuks pärast oma esimese idufirma müümist visata jalad seinale ja varajasele pensionile minna. Läks aga kõigest neli päeva, kui juba olid peas uued plaanid ja mõtted. Investorid peavad tema asutatud Pactumit Eesti üheks kõige perspektiivikamas start-up’iks, kelle kliendiportfellist leiab nii Walmarti kui mitmeid teisi USA suurimaid ettevõtteid.

Taavet Hinrikus, Sten Tamkivi, Ahti Heinla, Jaan Tallinn, Ott Kaukver ja nii edasi. Ka Martin Rand kuulub siia nimistusse. Kõigil edukatel IT-superstaaridel ja ettevõtjatel on üks ühine nimetaja – Skype. «Kindlasti on Skype’il ülioluline mõju, et ma täna start-up’i teen. Läksin sinna noore inimesena taimetoodangu inspektsioonist, riigiametist. Ja see keskkond Skype’is oli ikka tohutu ülikool. Inimesed said seal õppida tehnoloogiat, rahamaailma kui ka seda, kuidas inimestega rahvusvahelisel tasemel suhelda. See kogemus võeti sealt endaga kaasa ning suuresti Skype’i mõjudel on Eestis teine ja ka kolmas laine edukaid start-up’e ka tekkinud,» kirjeldab Rand pea 20 aastat tagasi rajatud ettevõtte tähtsust tänaseni.

Rand ise jõudis Skype’is tootejuhina töötada aastatel 2006–2010, siis rajas omaenda idufirma, asudes tegema hoopis midagi teistsugust: digitaliseerima põllumajandust. «Oli häkaton Garage 48 (tarkvaraarendajate mõttetalgud – toim) teine üritus. Kuna harrastan lohesurfi, paelus mind ühe grupi idee teha midagi ilmaennustusega. Esiti mõtlesime, et teeme midagi surfaritele, sealt arenes välja aga mõte põllumeeste ilmaennustusest. Kuna mul olid riigiametis töötamise ajast valdkonna teadmised ja kontaktid olemas, muutus ilmaennustus ühel hetkel hoopis taimehaiguste ennustamise süsteemiks. Ja lõpuks päädis see siis e-põlluraamatusüsteemi ehk põllumehe andmehalduse süsteemi loomisega,» kirjeldab Rand oma esimese ettevõtte tekkelugu.

VitalFieldsi nime kandnud ettevõtet arendati viis aastat, kuni see 2016. aastal USA põllumajanduskonglomeraadi Monsanto tütarettevõttele Climate Corporation maha müüdi. Start-up Estonia andmetel jäi müügisumma 10–15 miljoni euro vahele. «Võib küll öelda, et see oli minu esimene katsetus ettevõtluses, ja kohe õnnestus.»

Kommentaarid (2)
Copy
Tagasi üles